Er is nog steeds een ongelooflijk geroezemoes rond sociale netwerken en het nieuwste dat op het sociale netwerk te zien is, is de introductie van directe communicatie van beroemdheden en sportatleten. De rijken en beroemdheden gaan nu naar hun Twitter om tegen de pers te ‘tweeten’ met verhalen die over hen zijn geschreven en om de laatste roddels te bevestigen of te ontkennen. Het is hetzelfde voor de sport sociale netwerkwereld. Een goed voorbeeld is Olympisch zwemmer Michael Phelps, aangezien hij een van de populairste Facebook-fanpagina’s ter wereld heeft.
Phelps gebruikt zijn fanpagina’s op Facebook als een online dagboek, als een forum om te communiceren met zijn miljoenen fans. Hij vertelt over zijn persoonlijke ervaringen, deelt video’s van zichzelf en upload foto’s van zichzelf en foto’s van sponsoring waarbij hij betrokken is. Onlangs, toen de controverse Phelps trof en hij de krantenkoppen haalde, ging hij naar zijn Facebook om zijn excuses aan te bieden aan zijn fans.
Het laat gewoon zien hoe deze nieuwe generatie sociale netwerken wil kunnen communiceren met hun sporthelden, iets wat in het verleden nooit mogelijk was. Het sociale sportnetwerk presenteert ook een nieuwe real-time vorm van communicatie die sneller kan reageren dan de pers. Als een stukje real-time nieuws op iemands Twitter of ander sociaal sportnetwerk verschijnt, kan het zich snel over het internet verspreiden voordat de pers er zelfs maar achter is gekomen.
Niet alleen sportnieuws, maar sinds kort verschijnt ook het persoonlijke Nieuws Vandaag van sportpersoonlijkheden, rechtstreeks van de persoonlijkheid zelf. Nog niet zo lang geleden liet Lance Armstrong zijn miljoen fans wereldwijd weten dat zijn vriendin bevallen was van hun zoon Max. De trotse vader liet vervolgens foto’s van zijn pasgeboren baby zien en dit alles is mogelijk gemaakt door sociale netwerken.
Hoewel online sociale netwerken nog maar in de kinderschoenen staan, is het gemakkelijk om te zien hoe snel het zich heeft aangepast en hoe een sociaal sportnetwerk de media nu volledig kan omzeilen en sportatleten in staat stelt rechtstreeks met hun fans te communiceren op een manier die zij willen.
Shaquille O’Neal, een speler voor Cleveland Cavaliers, is ook een andere atleet die niet verlegen is om te sporten op sociale netwerksites. Met meer dan twee miljoen volgers op Twitter laat deze sportberoemdheid zich dagelijks uit over zijn mening over nieuws in de sportwereld. Een paar maanden geleden deelde hij zelfs zijn gedachten met de online wereld over een NBA-handel en beantwoordde hij zelfs rechtstreeks vragen aan zijn fans.
Leave a Reply